| Răpităînnori a întrebat:

Cum îmi pot proteja corpul ca persoană care se află într-un automobil normal de un eventual accident rutier? Mă protejează echipamentul purtat de piloții de raliu sau echipamentul purtat de un soldat de eventuale răni cauzate de accidentul rutier?

Atenţie! Problemele de natură medicală sunt probleme serioase care necesită asistenţă/consult specializat. Sugestiile date de utilizatorii TPU au doar o valoare orientativă şi în nici un caz nu exclud consultul profesional medical. Prin urmare vă recomandăm să apelaţi la personal medical specializat atât pentru diagnosticare, cât şi pentru tratament.
Răspuns Câştigător
| NoTurbinaNoGood a răspuns:

In primul rand, centura de siguranta.
Apoi, un guler cervical, impreuna cu o casca, ar proteja si mai mult.
Nici combinezonul + bocancii de raliu nu strica, fiind ignifugate.
Daca inlocuiesti scaunul tau cu unul "scoica", cu centura in 4 puncte, e perfect laughing
Echipamentul unui soldat nu are mai nimic util, ei au armura pentru a preveni penetrarea gloantelor, iar in accidentele rutiere, principalul "inamic" este forta G, adica oprirea brusca, multiplicata de inertia corpului tau.
De la o viteza in sus (sa zicem 140km/h), degeaba ai tot echipamentul, ca daca lovesti un zid sau alt corp solid, forta G este atat de mare, incat organele interne se zdrobesc in forta de retinere a centurilor.
Daca dinamica accidentului e "in lung", adica te rostogolesti de 20 de ori, si zbori vreo 400 de metri, atunci viteza se pierde treptat, iar echipamentul isi face treaba, si poti iesi chiar fara leziuni din asta.

| Răpităînnori explică (pentru NoTurbinaNoGood):

Mă tem de răni prin tăiere, geamul s-ar putea sparge în mii de cioburi dar şi caroseria maşinii m-ar putea răni prin tăiere.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru Răpităînnori):

Totul este gandit, la capitolul asta:
-geamurile sunt securizate in ceea ce priveste lateralele si spatele. Asta inseamna ca se sparg in cubulete care nu te pot rani. Deci nu se fac colturi din alea taioase, ca la un geam de casa;
-caroseria este proiectata cu cap, astfel incat sa nu striveasca ocupantii, si sa nu se rupa nicaieri. Totul se indoaie in niste zone gandite de ei, zone care absord impactul.

Poate intr-o Dacie 1300 era riscul sa se indoaie botul si sa intre capota prin parbriz, dar la masinile din 1990 incoace, structura este testata si modificata pana cand rezista cu brio la impact, in sensul ca nu se modifica habitaclul deloc.

| Răpităînnori explică (pentru NoTurbinaNoGood):

Asta la ce tip de maşină?

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru Răpităînnori):

Poti lua in calcul un Opel Vectra A, de exemplu. Masina pe care am avut-o, si am lucrat la ea. Habitaclul este ranforsat suplimentar, nu se deformeaza la un impact oarecare (excludem accidentele la viteze de peste 120km/h). Scaunele au centuri in 3 puncte, inclusiv bancheta. Are tetiere care protejeaza coloana cervicala in cazul unui impact din spate. pe bord exista airbag-uri pentru sofer si pasager, care in cazul unui accident frontal, tin ocupantii in pozitia initiala, nu ii lasa sa dea cu capul de bord sau sa-si solicite coloana vertebrala, indoindu-se brusc in fata.
Parbrizul este din duplex, adica nu se sparge astfel incat sa te tai in el, dar nici nu poti trece prin el, este rezistent precum o coala de tabla, impiedicand corpurile straine sa intre prin el (pana la o limita, normal). Restul geamurilor (pe portiere si in spate) sunt securizate, se sparg in cubulete mici, care nu sunt periculoase.
Portierele au niste bare metalice in ele, ca in cazul unui impact lateral, sa nu fie striviti oamenii de pe partea respectiva. Stalpii si pragurile sunt de asemenea dublate pe interior, masina practic are un fel de cusca de raliu ascunsa in caroseria originala.
Deci Opel Vectra A este un exemplu de masina sigura, si a aparut pe piata in 1988. Opel Vectra B iti dai seama ca este si mai sigura de atat, au adaugat masuri si mai bune.
Campion la siguranta este Volvo, ei au proiectat si centurile de siguranta in 3 puncte.
Exemplu de "asa nu" al sigurantei, ar fi masinile mai ieftine din aceeasi perioada: Daewoo Cielo, Dacia 1310, Opel Kadett, Opel Astra F, VW Golf 3, Dacia Nova. Acestor masini le lipseau ranforsarile din praguri, usi si chiar stalpi, iar la un impact mai serios, incarcerau oamenii. La fel este si Dacia Logan in prezent, in comparatie cu un VW Passat sau un Opel Insignia, este pe nicaieri dpdv al sigurantei.
https://www.youtube.com/watch?v=80KlO3E9V74

20 răspunsuri:
| darrio2007 a răspuns:

Daca ai aceasta obsesie, nu mai merge cu masina.
Si ca pieton poti avea accidente.
Asta nu inseamna ca trebuie sa pleci de acasa imbracat in armură.

| johnnny123 a răspuns:

O cască te-ar proteja până la un anumit punct de traumatisme craniene. Un combinezon ignifug te-ar proteja până la un anumit punct de un incendiu la bord. Dar niciun echipament din lumea asta nu te va proteja dacă se urcă unul cu tirul pe tine.

Și oricum ar fi, ai de gând ca de câte ori mergi undeva cu mașina să te îmbraci ca piloții de raliu sau ca un soldat de la forțele speciale?

| Răpităînnori explică (pentru johnnny123):

Dacă asta mă protejează de eventuale răni da, mă îmbrac ca piloții de raliu sau ca un soldat de la forțele speciale. Problema e că nu am nici echipament de raliu nici de soldat din forțele speciale şi mi-e frică.

| johnnny123 a răspuns (pentru Răpităînnori):

Și nu ți se pare un pic absurd? Dacă ești atât de terorizată să mergi cu mașina, mai bine nu te mai urci în mașină.

Și oricum, după cum ți-am mai spus, dacă se urcă unul cu tirul pe tine sau dacă ai un impact frontal la 150km/h, nu mai contează ce echipament porți. Poți să ai trei căști și patru veste antiglonț, tot pilaf te faci. Din motive de fizică elementară.

| Răpităînnori explică (pentru johnnny123):

Ți se pare ție absurd, mie nu. Nu se urcă nimeni cu tirul pe noi, doar viteza ar putea fi o problemă. De urcat mă voi urca în maşină, nu pot să nu fac asta.

| johnnny123 a răspuns (pentru Răpităînnori):

Ok, atunci mult succes! Mergi și cumpără-ți un echipament profesional de pilot de raliu (nu costă mai mult de câteva mii de euro) și apoi îmbracă-l de câte ori te urci în mașină să te duci la supermarket. Ca să nu mai vorbesc de cât de confortabil este la un drum de câteva ore.

Ah, am uitat să-ți spun, pe lângă echipamentul de protecție, mașinile de raliu mai sunt dotate și cu sisteme de protecție a piloților (rollcage, sisteme de stingere a incendiilor, straturi de kevlar și fibră de carbon, etc), sisteme pe care mașinile obișnuite nu le au. Puteți să vă montați și niște din alea.

| Răpităînnori explică (pentru johnnny123):

N-am câteva mii de euro. N-am nici măcar permis de conducere.

| Mihai0101 a răspuns:

Daca sti ca soferul conduce aiurea nu te urca cu el in masina! Protectia e condusul preventiv si fara raliu pe sosea.Preventiv sa poti anticipa celelalte reacti ale participantilor la trafic.

| Mihai0101 a răspuns (pentru Mihai0101):

La impact nu te salveaza nici un costum mai ales daca este viteza mare.

| Răpităînnori explică (pentru Mihai0101):

N-am cum să nu mă urc în maşină cu el. Degeaba conduce el bine, dacă un ṣofer de pe contrasens intră în el.

| Răpităînnori explică (pentru Mihai0101):

Problema e că şoferul e vitezoman.

| Mihai0101 a răspuns (pentru Răpităînnori):

Eu unul nu m-as risca sa ma duc am un vecin 4 sau cinci accidente are la activ cand ma duc la cluj prefer sa merg cu autobusul decat cu el.

| Răpităînnori explică (pentru Mihai0101):

Procedezi bine.

| Mihai0101 a răspuns (pentru Răpităînnori):

La ultimul accident sa rasturnat a facut praf masina dar na patit nimic decat zgarieturi uni chiar au noroc pe bune

| Răpităînnori explică (pentru Mihai0101):

Da, noroc chior.